Baiah ada macam-macam cara dan
bentuk. Ikut sejarah, baiah telah diamalkan pada zaman Baginda Nabi Muhammad
SAW. Orang-orang Islam yang bersama Nabi Muhammad ketika itu memberi baiah atau
ikrar kesetiaan tidak berbelah bagi kepada Baginda. Mengikut catatan, terdapat
beberapa baiah yang dibuat secara langsung kepada Baginda seperti Baiah Aqabah
pertama, Baiah Aqabah kedua dan Baiah Ridhwan. Selepas kewafatan Baginda, umat
Islam terus berbaiah kepada para pemimpin atau Ulil Amri yang meneruskan
perjuangan Islam yang pernah dibawa oleh Rasulullah SAW.
Muktahir ini, baiah telah
dijadikan sebagai alat oleh sesetengah pihak, secara sengaja dan punya maksud
khusus, untuk mengikat kepatuhan dan kesetiaan para penyokong atau pengikut
mereka terhadap agenda yang diketengahkan. Seperti PAS. Ini contoh yang amat klasik.
Tidak lagi menjadi rahsia umum bahawa PAS sememangnya menggunakan institusi
baiah untuk menjerut para ahlinya, lebih-lebih lagi yang diangkat dan
dinobatkan sebagai calon dalam satu-satu acara pilihanraya, baik yang umum
mahupun yang kecil.
PAS menggunakan baiah (dan
menyelewengkannya) kerana parti ini sendiri mempunyai kepercayaan bahawa ia
sedang memperjuangkan Islam. Walhal sudah banyak contoh dan bukti, fakta dan
dalil, dokumentasi-dokumentasi seperti teks atau berbentuk audio dan video yang
tidak pegun, yang menunjukkan bahawa PAS itu sebaliknya. PAS hanyalah satu
badan politik sama seperti DAP dan PKR, atau PPBM dan UMNO, atau serpihan
kirinya iaitu PAN. Kesemuanya adalah suatu badan politik yang ditubuhkan untuk
berkuasa, yang pada tubuhnya ada jalinan cita-cita politik yang berselirat dan
memerangkap rakyat.
Seperti yang kita semua tahu,
antara prasyarat ikatan baiah antara PAS dan para pemimpinnya yang diangkat
sebagai calon ialah, jika mereka meinggalkan PAS, maka jatuh talak sebanyak
tiga kepada mereka dengan isteri mereka. Walaupun Ustaz Nik Muhammad Zawawi
pada 2015 menjelaskan bahawa baiah jatuh talak ini tiada dalam kandungan asal,
tetapi beliau juga tidak menafikan bahawa amalan berbaiah dengan talak tiga itu
wujud dan diamalkan di sesetengah negeri dan dibenarkan kepada individu yang
memilih untuk melakukannya atas prinsip menitipkan sebenar-benar kesetiaan
kepada parti. Kata lainnya, ia ada dan diamalkan.
Jika baiah PAS itu baiah yang sah,
maka kita wajar menyemak sudah berapa banyak kes penceraian berlaku dan
didaftarkan hanya kerana ada segelintir pemimpinnya meninggalkan PAS? Adakah
Husam Musa sudah bercerai? Adakah Khalid Samad sudah jadi duda? Adakah Mujahid
yang ilmu agamanya itu tinggi melangit seperti juga Ahmad Awang, sudah
bercerai-berai dengan isteri masing-masing setelah menubuhkan PAN? Jika tiada,
maka kita wajar bertanya, apakah nilai baiah-baiah tersebut?
Persoalan-persoalan ini telah
sering menyelubungi minda sebahagian besar ahli PAS di seluruh negara. Ia timbul
selepas PAS melalui fasa perpecahan yang hebat sehingga menyaksikan tertubuhnya
parti kuali atau PAN yang kini selesa dicucuk hidungnya oleh DAP. PAS
membangkitkan hal baiah ini sebagai amaran dan peringatan, yang semacam
tindakan untuk menakutkan para pemimpin dan ahlinya agar tidak keluar parti. Namun,
pada akhirnya mereka berbondong-bondong meninggalkan perjuangan Islam yang
dibawa oleh parti itu. Hal ini secara langsung turut menggunungkan
persoalan-persoalan lainnya tentang kewibawaan baiah yang disertai oleh mereka
selama ini sehingga akhirnya mengurangkan rasa enak dan ghairah berjuang dalam
kalangan ahli PAS yang masih setia dan perlahan-lahan menjadi tawar.
Kita tidak mempersoalkan
pendekatan mengambil sunnah Rasulullah SAW dalam hal berbaiah ini. Namun yang
kita ingin tanyakan, kenapa sunnah ini dipolitikkan sehingga nilai dan
martabatnya turut diperlekehkan? Tidakkah PAS belajar daripada segala kesilapan
dalam pendekatan-pendekatannya selama ini seperti mengkafirkan orang Islam yang
tidak menyokong parti itu atau mengatakan bahawa Hudud hanya 0.00001% sahaja
daripada isi Al-Quran lalu tidak lagi penting untuk diperjuangkan ketika mereka
membentuk kerjasama Pakatan Rakyat bersama DAP dan PKR dahulu?
Jika PAS masih memilih sikap
jumud dan ekstrim begini, nescaya tempoh hayatnya semakin tiba ke penghujung.
Dr. Mun'im Ilyas
Panel Pemikir
Darul Ehsan Leaks
#delekas
#infoSelangor
#teamviralSelangor
0 comments:
Post a Comment